Angrerett
I henhold til forbrukerkjøpsloven i Norge gjelder 14 dagers angrefrist
ved kjøp på internett. Varen skal være i opprinnelige stand og ubrukt.
Du må selv betale porto, men får tilbakebetalt varens
verdi straks jeg har mottatt varen.
Skjema for angrerett : https://signform.no/dss/index.php?view=form&id=1096
Forbrukertilsynets orientering om rettigheter : https://www.forbrukertilsynet.no/lov-og-rett/veiledninger-og-retningslinjer/standard-salgsbetingelser-for-forbrukerkjop-av-varer-over-internett her kan du også laste ned teksten som pdf
Teksten her er fra nettvett.no: https://nettvett.no/rettigheter-ved-netthandel/
Rettigheter ved netthandel
Ved kjøp på Internett har du samme rettigheter som ved kjøp i en fysisk
butikk. Netthandel er underlagt norsk lovgivning.
Som forbruker er du sikret visse rettigheter i den norske lovgivningen. Når
du inngår avtale om kjøp og leie av varer eller tjenester med en yrkesselger,
kan det ikke avtales dårligere vilkår enn det lovgivningen tillater.
Mange lover omhandler netthandel
Salg til forbruker er gjenstand for omfattende regulering. Under ser du en
rekke lover som har innvirkning for salg på Internett og dermed for innholdet i
salgsvilkårene som skal være oppgitt på nettbutikkene.
Salgsvilkår skal være tilgjengelig
Når du handler på nett er den tilrådde modellen for avtaleinngåelse at det
finnes noen salgsvilkår som sammen med en ordrebekreftelse innvilger vilkår i
lovverket som er listet ovenfor. Det finnes standardvilkår som nettbutikkene
kan bruke, som er utarbeidet på dette grunnlaget. Lovgivningen forutsetter at
salgsvilkårene skal presenteres til deg som forbruker.
Du skal på en tydelig måte bli gjort oppmerksom på vilkår, og disse skal
aksepteres før det blir inngått handel.
I forarbeid til e-handelsloven er det sagt at salgsvilkår aldri skal være
mer enn ett klikk unna, gjennom hele kjøpsprosessen. Du skal også ha tilgang
til salgsvilkår via ordrebekreftelse, eksempelvis gjennom en lenke eller et
vedlegg.
Eksempler på vesentlige vilkår for noen av lovene:
Handel over landegrensene
Vær klar over at norske forbrukerlover kun gjelder i Norge.
Om du vil handle varer fra andre land og får problem, kan du likevel sende
klage til Forbrukerrådet sin Europeiske klageordning, Forbruker Europa.
Klageordningen gir deg hjelp til å klage om du opplever brudd på
forbrukerrettighetene dine i et EU-land eller på Island.
Se også: Klage på netthandel i Europa
Hva gjør jeg om jeg er misfornøyd?
Om butikken du har handlet med leverer en vare med feil eller mangler, eller
om det er andre ting du er misfornøyd med, må du kontakte butikken snarest.